E-mail: biuro@slsi.pl
Tel.: +48 95 781 70 85
Image
Image
Image

Gorzowski Klub E-Sportowy: LSI-AWF e-Team

Kilka słów o e-sporcie

Image

Mistrzostwa Świata w League of Legends

E-sport kiedyś kojarzył się tylko z graniem na komputerze. Jeszcze kilka lat temu typowy gracz komputerowy przedstawiany był jako wyalienowany i otyły nastolatek z problemami w domu i w szkole, który całymi dniami przesiadywał przed ekranem monitora. Utrwalony w ten sposób stereotyp jest nadal trudny do przełamania, choć z roku na rok, wraz z rozwojem sportów elektronicznych i rosnącej „świadomości e-sportowej”, dostrzegalne jest stopniowe „odczarowywanie” wizerunku gracza. Wystarczy spojrzeć na turnieje e-sportowe i na profesjonalnych graczy.

W obecnych czasach e-sport staje się samodzielną dyscypliną sportową, która przyciąga setki milionów widzów (w 2016 r. 148 milionów) obserwujących zmagania indywidualne i drużynowe tzw. pro-gamerów „na żywo” oraz za pośrednictwem Internetu. Odbywają się mistrzostwa kontynentalne i Świata. Prym wiodą Azjaci, ale coraz częściej słyszy się o europejskich, w tym polskich zespołach, które odnoszą światowe sukcesy.

Jak rozpocząć karierę e-sportowca?

Obecnie jedyną drogą do zostania e-sportowcem w Polsce jest samodzielne szlifowanie umiejętności w danej grze i znalezienie na własną rękę amatorskiej drużyny. Dopiero osiągnięcie sukcesu, zademonstrowanie swoich nieprzeciętnych umiejętności daje szanse na zwrócenie uwagi organizacji e-sportowych i podpisanie profesjonalnego kontraktu. Na tę chwilę nie istnieje żaden system szkoleniowy wspierający młodych zawodników. Brakuje profesjonalnych miejsc treningowych, w których zainteresowani mogliby uprawiać sporty elektroniczne pod okiem trenerów i innych specjalistów w odpowiednich warunkach.

Poza profesjonalną ligą, co jakiś czas słyszy się o zawodach e-sportowych organizowanych na poziomie szkół średnich (niegdyś również gimnazjalnych). Gracze rekrutowani są do drużyn, zazwyczaj w szkołach o profilach technicznych, w większości na zasadzie obietnicy alternatywnego i ciekawego spędzania czasu. Co prawda pokazuje się im możliwości „świata gier”, jednak trudno pisać tu o holistycznym podejściu do e-sportowca, jak ma to miejsce w sporcie tradycyjnym, gdzie nad młodym zawodnikiem czuwa sztab specjalistów od trenera po dietetyka. Co istotne, w przypadku uczniów szkół średnich, którzy zdecydowali się na rozpoczęcie przygody z e-sportem, kształtowanie ich umiejętności i e-sportowego charakteru zaczyna się dopiero w wieku 15–16 lat. Z punktu widzenia sportu tradycyjnego, dla wielu dyscyplin, rozpoczęcie treningów w tak późnym wieku nie dawałoby szans na osiągnięcie znaczącego sukcesu sportowego. Optymalny czas do ich rozpoczęcia – poza predyspozycjami osobistymi – zależy od rodzaju sportu i zazwyczaj wynosi 8–12 lat.

Image

Marcin „Jankos” Jankowski
podczas finałów MSI w Taipei w maju 2019 r.

Powołanie Klubu E-Sportowego LSI-AWF e-Team

Image

Powołanie pierwszego klubu e-sportowego w Gorzowie
LSI-AWF e-Team!

Na początku marca 2020 r. Stowarzyszenie Lubuska Sieć Innowacji oraz najstarsza gorzowska uczelnia – Zamiejscowy Wydział Kultury Fizycznej w Gorzowie Wielkopolskim Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu podpisały porozumienie o współpracy badawczo-dydaktycznej, na mocy którego po kilku miesiącach prac powałano pierwszy w Gorzowie Klub E-Sportowy LSI-AWF e-Team.

Zadaniem Klubu LSI-AWF e-Team jest:

  • planowanie i organizowanie zajęć e-sportowych oraz treningów kondycyjno-wspomagających,
  • organizowanie dzieciom różnorodnych form współzawodnictwa e-sportowego,
  • kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości e-sportowców,
  • propagowanie postaw otwartości i tolerancji społecznej wśród młodzieży,
  • organizacja zawodów i imprez e-sportowych,
  • udział w reginalnym i ogólnopolskim systemie współzawodnictwa e-sportowego,
  • promowanie e-sportu oraz rywalizacji e-sportowej wg zasad fair-play.

Jak będą wyglądały zajęcia?

Organizatorom bardzo zależy na tym, żeby zajęcia miały charakter holistyczny i rozwijały zdolności młodych zawodników w bardzo szerokim zakresie. Zawody e-sportowe trwają często po kilka godzin, podczas których bardzo ważna jest zdolność długotrwałej koncentracji oraz perfekcyjne przygotowanie kondycyjne. Ważna jest również bardzo dobra komunikacja i umiejętność pracy w zespole. Stąd szeroki program planowanych zajęć, który systematycznie będzie rozbudowywany. 

Program zajęć

Drużyny będą spotykać się co najmniej 4 godziny w tygodniu:

  • 2 godziny będą poświęcane na techniki gry League of Legends, opracowywanie strategii oraz pracę w zespole.
  • 1 godzina w tygodniu będzie poświęcona treningowi mentalnemu zawodników.
  • 1 godzinę w tygodniu zawodnicy będą spędzali naprzemiennie z trenerem motorycznym, fizjoterapeutą oraz dietetykiem.

Terminy i godziny zajęć

  • I semestr: wrzesień – styczeń / II semestr: luty – czerwiec,
  • wtorki, środy lub czwartki w godz. 16.00-17.00 lub 18.00-19.00 (spotkania zdalne).
  • dokładne terminy do ustalenia po zakończeniu rekrutacji.

Miejsce zajęć

  • Zamiejscowy Wydział Kultury Fizycznej w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Estkowskiego 13
  • Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im. Z. Herberta, ul. Sikorskiego 107

Odpłatność

  • 50 zł miesięcznie za uczestnika.

Wymagania sprzętowe do gry zdalnej

  • Komputer: 
    • 8 GB wolnego miejsca na dysku,
    • procesor 2 GHz,
    • Windows 7 lub wyższy, macOS,
    • 2 GB RAM,
    • karta graficzna kompatybilna z DirectX 9.0.
  • Akcesoria: mikrofon i słuchawki lub zestaw słuchawkowy.
Image

Schemat wsparcia kondycyjno-wspomagającego

Image

Schemat wsparcia e-sportowego

Rekrutacja

Zapisy do drużyn e-sportowych ruszyły! Zapraszamy dzieci w wieku 8-12 lat!

League of Legends

Choć League od Legends (w skrócie LoL) jest jedną ze starszych wśród gier e-sportowych (została wydana w 2009 r.), według badań przeprowadzonych w 2017 r. przez ESPN, ma najniższą średnią wiekową pro-gamerów, tj. 21 lat. Jej popularność nie słabnie. Z danych podanych w 2019 r. przez producenta, Studio Riot, wynika, że do Lola codziennie loguje się 8 milionów graczy. Tym samym jak podaje Riot: „League ma więcej użytkowników niż 10 najpopularniejszych gier na Steamie razem”.

LoL korzysta z modelu finansowego Free 2 Play. Oznacza to, że można za darmo ściągnąć grę i grać bez limitu czasowego. Istnieją w niej opcje dodatkowo płatne. Są one jednak dobrowolne i nie wpływają na jakość rozgrywki.

Sama rozgrywka łączy elementy gier strategicznych oraz RPG akcji. Przed rozpoczęciem potyczki gracz wybiera bohatera, którym będzie sterował. Standardowy mecz trwa od 25 minut do ponad godziny. Starcia rozgrywane są pomiędzy dwiema, najczęściej, pięcioosobowymi drużynami na mapie przypominającej dżunglę. Zadaniem graczy jest obrona swoich budynków przy jednoczesnym atakowaniu terenów przeciwnika. Mecz kończy się, gdy drużyna zniszczy bazę drużyny przeciwnej.

Przydatne linki: 

  • Oficjalna strona LoL - LINK
  • Film dokumentalny o społeczności LoL w Polsce - LINK

Organizatorzy

Image
Image
Image